Sunday, 28 February 2016

Motosikal Yamaha 4 lejang (Yamaha Lagenda/Jupiter)


Assalamualaikum.i have decided to write this blog in Malay because i have changed my policies about something because of the audiences that are reading this blog are mainly from the Malaysia and Indonesia.For foreigners that dont undestand this blog,you can request an English version from me.


   Okay,untuk entri pada hari ini,saya akan menulis tentang motosikal 4 lejang keluaran Yamaha.Terdapat banyak motosikal keluaran yamaha yang menggunakan teknologi 4 lejang.Yamaha pada asalnya ekitar tahun 90-an,tidak banyak mennggunakan 4 lejang didalam pembuatan motosikal.Yamaha lebih dikenali sebagai motosikal yang mengutamakan prestasi dari segi kelajuan khususnya daripda penjimatan minyak.Mereka lebih dikenali sebagai pengeluar motosikal 2 lejang seperti Rxz,125z daN Yamaha SS.Walaubagaimanapun,sekitar awal tahun 2000,mereka telah mula memasarkan motosikal mnggunakan teknologi 4 lejang yang mempunyai prestasi yang baik dan penggunaan petrol yang cekap.Berikut adalah contoh motosikal keluaran mereka.

  • Yamaha Lagenda/Yamaha Jupiter Keluaran Pertama (First Model)  
  •                   

                                                             
                                                      Yamaha Lagenda SR 110CC

Untuk model ini,ianya telah diadaptasi daripada model asal iaitu Yamaha SRE dan Yamaha SRX(Enjin sama),cuma chasisnya lebih pendek berbanding Yamaha Lagenda,dan rekabentuk Lagenda adalah jauh lebih sporty,Antara Model pertama lagenda dikeluarkan TANPA BREK CAKERA(DISK BRAKE) dihadapan..kalau anda tengok lagenda xdde brek disk depan tu,tu mmg keluaran pertama,dkt airbend depan bahagian bawah wrna hitam dan putih,tu mmg first model.Kelajuan maksimum yang direkodkan sekitar 100-120 kmh sahaja,,

Yamaha Lagenda Z/Yamaha Jupiter 110CC
             



Yamaha lagenda ini telah dinaik taraf dari segi luaran,enjin dan sistem ekzos.Enjin nya telah ditala  olehYamaha  untuk kuasa yang lebih menakjubkan.Enjin tersebut mempunyai daya kilasan(torque) dan kuasa kuda yang lebih sedikit berbanding versi asal.Ianya dikatakan mampu untuk mencapai kelajuan sehingga 140 kmh .Rupa pun sporty.(jalan jauh,enjin lagi panas,lagi power KAN)



Ini adalah Yamaha Lagenda edisi terhad,Ia dikeluarkan dengan warna biru sahaja,Lagenda ZR(limited edition)ia didatangkan khas dengan sportrim daripada kilang Yamaha,(OEM)Dan mempunyai absorber OHLINS dibelakang yang menggunakan teknologi gas.Sape ada absorber ni simpan bebaik.barang rare tu.klau beli dekat kedai harga dekat rm300.yelah,,,jenama OHLINS.Motosikal ini tmempunya enjin yang sama seperti yamaha lagenda z.(Topspeed lbih kurang lagenda z)

Yamaha Lagenda 115cc (Third edition)

Motosikal ini adalah merupakan keluaran pertama Yamaha Malaysia selepas Yamaha FZ150i yang menggunakan sistem Fuel Injection,Sistem ini mampu untuk memberi penjimatan petrol yang lebih baik berbanding dengan sistem karburetor biasa.Tapi,pada pendapat saya sendiri,model ini walaupun cc lagi besar drp lagenda biasa(110cc)Enjin ini tidaklah berkuasa sangat.(body berat)kalau x percaya,anda boleh tolak moto ni dengan tolak legend z.mana lg ringan>kompom z lagi ringan.Kelajuan hanya sekitar 110kmj sahaja..main dengan yamaha lagenda z kompom kalah....dah penah try...
Ini Lagenda latest model.Guna Fuel Injection.



Ni model lagenda 115zr..(Limited edition)guna absorber ohlins jugak...stripe lebih kurang versi ZR lama..Hanya didatangkan dengan warna biru sahaja.


Pada pendapat korang semua,mana lagi lawa,lageda lama ke lagenda baru.Pada pendapat saya,Lagenda lama lagi lawa,..dan lagi laju..bunyi pn lagi sedap drp yang Fuel injection punya..silalah tinggalkan komen anda,,t,kasih :)

15 comments:

  1. yamaha lagenda 110 memang laju aku pun kalah hari tu aku pakai lagenda 115z waktu standard memang x boleh kejar bila aku dh bikin skit dh boleh cucuk angin

    ReplyDelete
  2. Memang lagenda 100z lbh laju drpd 115... Kwn guna 115 ats jln raya paling laju 80km je, tp 110z aku blh sampai 120km ats jln raya biasa(klau jln x sibuk la)...

    ReplyDelete
  3. Lagenda injection aku std 120 steady je

    ReplyDelete
  4. Lagenda injection aku std 120 steady je

    ReplyDelete
  5. 110z mmg ok..sy dh 12 thn pkai..xde meragam rosak..pickup jgk..laju tu jgklh bg moto kap kecik mcm ni kn..dkt LDP mmg slalu redah 120-140..

    ReplyDelete
  6. Masih pakai Lagenda 100. Senang nak start sampai sekarang. Meter dah pusing banyak kali tak tau berapa ratus ribu km.Rasanya akan simpan sampai bila2 sebab dah 16 tahun umurnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bro, boleh mintak nombor telefon? bro punya standard ke?

      Delete
  7. Betul ke absorber gas tu brand Ohlins? Kat absorber tulis Yamaha je rasanya brand KYB. Kalau original Ohlins memang mahal harganya.

    ReplyDelete
  8. Guys, You know what? I’m bookmarking this page straightaway!

    ReplyDelete
  9. Ada sebuah 1998..nbv...semua barang ori lagi..mmg legend..xpernah rosak..n senang hidup..

    ReplyDelete
  10. Mana ada ohlins 300. Tu ciplak punya la. Mau 3k klu yg original. Takkan la yamaha nk pakai yg originalπŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    ReplyDelete
  11. Esober olhin tu rm300 🀣

    ReplyDelete